Nästa möte den 14/10 kl. 17.15 Sal A440

Det manliga nätverket på Lärarutbildningen fortsätter att träffas. Den 9/9  diskuterade vi könsmaktsordning och genuspedagogik. En mild tolkning av samtalet är att vi inte är helt överens i alla frågor. Fredrik kommer att presentera sina tankar om att ”Rättvisa övervinner allt” – men han kan inte komma på nästa möte.

Preliminärt tema den 14/10 är:
”Strategi för överlevnad – en könsbrytares motsägelsefulla vardag”

Jag ska försöka hitta något läsbart som grund.

Anmäl dig under kommentar!

5 svar to “Nästa möte den 14/10 kl. 17.15 Sal A440”

  1. christermagister Says:

    Det låter intressant. Jag tycker att vi ska försöka utgå från vår egen roll och våra egna upplevelser i stället för att diskutera genuspedagogiken i förskola/skola och politiken bakom olika teorier…om det går att separera…

  2. Fredic Gieth Says:

    Du är helt rätt ute Christer. Av egna erfarenheter jag fått under skapandet och byggandet av nätverket MaNet på Högskolan i Borås har jag lärt mig att ta vara på studenternas egna idéer, tankar och frågor. När vi startade nätverket träffades vi på Institutionen och bjöd in föreläsare. Idag träffas vi under mer avslappnade former utanför lärosätet för öppen dialog med vida ramar och med inbjudna gäster som för en dialog kring ”deras resa” som man och lärare (rektor). Studenterna upplever att detta enkla grepp skapar en mer tillgänglig miljö där man känner sig trygg att deltaga i dialogen på lika villkor.

  3. Planeten Filip Says:

    Jag undrar om någon känner till om det finns ett sådant nätverk på högskolan i Kristianstad.

  4. Fredric Gieth Says:

    Hej Filip,

    jag håller på att kartlägga liknande nätverk i vårt avlånga land, men har till dags dato inte kartlagt Kristianstad. Hör gärna av dig om du får fram någon information. Närverket jag representerar finns även som grupp på FB öppet för alla (se MaNet). Starta ett eget nätverk är alltid en möjlighet.

    Må väl…

  5. Fredrik Says:

    Kommer gärna och tycker Christer har ett vettigt förslag.

Kommentera

